Metro IV.B - Českomoravská - Černý most - Nová rakouská tunelovací metoda NRTM
Trasa metra IV.B vede ze stanice Českomoravská do stanice Černý Most. Poslední část od stanice Černý most je povrchový, nebo hloubený. Od stanice Českomoravská je trasa provedena štíty různě upravenými. Ražby byly prováděny jako jednokolejné. Po zhodnocení NRTM, zvláště v Rakoukých budovaných tunelech se dohodlo o vyzkoušení NRTM na úseku metra IV.B. Opět se provedla technická, ekonomická i riziková posouzení než se k realizaci přistoupilo. Pro výstavbu dalších tras metra touto metodou to byl jeden z klíčových okamžiků ražeb. V době rozpracovanosti trasy IV.B byl jediným možným úsekem , který navíc pomohl časovému HMG, úsek od portálu ražeb u stanice Rajská zahrada - v rámci stavby se jmenovala Černý Most I. - směrem ke stanici metra Hloubětín. Problém,který byl znám od počátku, byl že ražba bude probíhat úpadně. To znamená ražbu směrem dolů a tím veškerá podzemní voda, povrchová voda i další vlivy se neobjevují ve směru ven, ale vše se shromaždí u čelby. To byl problém, ale dal se řešit. NRTM spočívá úplně zjednodušeně v tom, že se razí klasickými zemními stroji dle zastižené horniny, nebo trhacími pracemi, ale nejprve se provádí prvotní zajištění ostění - rámy, sítě, stříkaný beton, kotvení - dle horniny. Dále pokračují práce a definitivní ostění se dělá nakonec.
V té době neexistovali v Česku větší zkušenosti z návrhů výztuže, ze stříkaných betonů, z chemických injektáží a nebyly vyzkoušeny. Pro metro toto byl základní vstup metody NRTM do podzemních prací. Takto byl následně vybudován i tunel Blanka. Jen pro zajímavost i návštěva politiků se neobešla bez hodně špinavých gumovek a mokrém ochranném obleku. Tenkrát první dvoukolejný tunel, kde jezdí dvě soupravy metra vedle sebe byla poučná záležitost pro všechny zúčastněné.
Stavba se povedla ekonomicky i časově a byl to další technický pokrok při provádění podzemních děl.
Trochu politiky
Vroce 2008 postihla svět finanční krize bankovního sektoru, na kterou jsme koukali hlavně přes oceán do USA. Její dopady jsme pak pocítily i u nás a to poměrně značně. Dnes je to trochu jiné. Inflace vyvolaná více prvky již ke konci roku 2021 je doprovázena od února 2022 válkou na Ukrajině. Dopady jsou vidět skoro ve všech sektorech ekonomiky. Těžko někomu radit, poslouchat rádoby "pomoc" okamžitých půjček a další ekonomicky do budoucna ničící věci. Budeme muset a už to mnozí děláme trochu rozumně někam přestoupit. Životní úroveň se nezlepšuje a v dohledné době nezlepší, ba naopak. Přestoupit do života, kde budeme zvažovat co koupit, co skutečně potřebujeme. Pořád si myslím, že nemusíme žít o rohlíku s máslem, ale že společnost je na tom lépe. Nevím jaká stát provede opatření. Nová vláda přišla na to, že za inflaci nemůže vláda, jak v opozici tvrdila. Překvapuje mne ale to, že pomoc se spíše přiškrcuje, oproti jiným i pravicovým vládám EU.
Josef Kutil
Dopravní stavby – metro I.D – práce před zahájením stavby (II)
Pracemi před zahájením stavby metra I.D jsem se zabýval již v minulém blogu. Byly to hlavně pasportizace a příprava monitoringu. Dnes bych se chtěl zaměřit na stavbu.
Josef Kutil
Dopravní stavby – metro I.D, práce před zahájením stavby
Před každým zahájením, zvláště tak velké dopravní stavby, je nutné provést (mimo zajištění úředních povolení) řadu odborných činností. Myslím teď to skutečné zahájení stavby, ne to slavnostní.
Josef Kutil
Dopravní stavby – metro IV. B Českomoravská – Černý most
Výstavba tohoto úseku metra začala v roce 1989 a potýkala se po celou dobu s finančními problémy a byla uváděna do provozu postupně.
Josef Kutil
Dopravní stavby - obklady za stanicí metra Smíchovské nádraží
V roce 1985 se otevírala trasa metra I.B a architektura stanic byla tomuto přizpůsobena. Tím nejhorším byla stanice Moskevská, dnes Anděl. Stanice Smíchovské nádraží byla vyjímkou.
Josef Kutil
Dopravní stavby – povodně v metru 2002 (2. část)
Jak se obnovovaly zatopené stanice metra po povodních v srpnu 2002 a zásadní problémy s tím spojené.
Josef Kutil
Dopravní stavby - povodně v metru 2002 (1. část)
Silné deště a následné povodně na velkém území Čech způsobily v srpnu 2002 též zatopení 19 stanic metra. Jak se dávalo metro dohromady byla jedna z nejrychlejších staveb v Praze.
Josef Kutil
Dopravní stavby - obsluha Bohnic metrem?
Nejedná se o stávající problematiku, ale o rozhodování v 90.letech minulého století kam pokračovat s metrem za stanicí Nádraží Holešovice.
Josef Kutil
Dopravní stavby - nová trasa metra, možná O,E,S
Co nového by z hlediska metra mohlo vziknout, co má smysl dnes budovat a co by mělo mít z mého pohledu v dopravě prioritu.
Josef Kutil
Dopravní stavby - plavené tunely metra pod Vtavou
Mělký přechod tunelů metra mezi Holešovicemi a Trojou byl nejdříve řešen realizací ve třech jímkách v řečišti Vltavy. Nové řešení, vybetonování v suchém doku a jeho usazení do skutečné polohy bylo hodně inovativní.
Josef Kutil
Dopravní stavby - Most u stanice metra Zličín
Pozemky pro stavby se nyní vykupují za vysokou cenu, ale i před 30 lety byly ceny vysoké. Mnohé peníze změnili, některé ne. Nyní stojí most už 28 let a potřebuje rekonstrukci. Co dál dopravně nejen s mostem, ale s celým územím?
Josef Kutil
Dopravní stavby - Stavební řízení a obstrukce
Asi ne každý chce, aby se i u nás rychle a rozumně stavělo. Možnosti současného stavebního řádu a vytvoření aktivistických skupin (myslím, že většina aktivistů je tam hlavně kvůli svému egu), je špatně pro výstavbu u nás.
Josef Kutil
Dopravní stavby - Ochranný systém metra
V době, kdy bylo nebezpečí atomové války blízko(nevyhodnocuji současnost), byly kryty na mnohých místech a pražské metro je ideální místo. Celý systém stavebních, technologických a řídících systémů se nazývá ochranný systém metra.
Josef Kutil
Dopravní stavby - Stanice metra Hůrka
Vzhlížíme k autoritám, ale nevíme, jestli autoritou je. Je li někdo primátor, měl by se tak chovat. Mnohý politik říká to, co se mu právě hodí. Prémiér není vyjímkou.
Josef Kutil
Dopravní stavby - Stavba metra trasy D v Praze
Podzemí Prahy je protkáno řadou tunelů. Jsou to i tunely metra. Připravit se na vlastní ražbu tunelu, prozkoumat terén podzemí, je základem toho, abysme jednou nekoukali seshora do obrovské jámy a aby nedošlo k nějakému neštěstí.
Josef Kutil
Dopravní stavby - Městský okruh Blanka - stavební řízení
Článek se zabývá tím, co se také může stát při projednávání stavebního řízení na tak velkou dopravní stavbu jako je Blanka. Ono to není úplně k zasmání, ale ta paní bojovala svým způsobem a stále. Já jsem ji snad i obdivoval.
- Počet článků 16
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 201x