Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Metro IV.B - Českomoravská - Černý most - Nová rakouská tunelovací metoda NRTM

V roce 1995 přišel i do metra nový způsob ražby podzemních děl. Nenavazuje na ražby tehdejšími štíty, ale ražby jsou zajišťovány prvotním zajištěním ostění.

Trasa metra IV.B vede ze stanice Českomoravská do stanice Černý Most. Poslední část od stanice Černý most je povrchový, nebo hloubený. Od stanice Českomoravská je trasa provedena štíty různě upravenými. Ražby byly prováděny jako jednokolejné. Po zhodnocení NRTM, zvláště v Rakoukých budovaných tunelech se dohodlo o vyzkoušení NRTM na úseku  metra IV.B. Opět se provedla technická, ekonomická i riziková posouzení než se k realizaci přistoupilo. Pro výstavbu dalších tras metra touto metodou to byl jeden z klíčových okamžiků ražeb. V době rozpracovanosti trasy IV.B byl jediným možným úsekem , který navíc pomohl časovému HMG, úsek od portálu ražeb u stanice Rajská zahrada -  v rámci stavby se jmenovala Černý Most I. - směrem ke stanici metra Hloubětín. Problém,který byl znám od počátku, byl že ražba bude probíhat úpadně. To znamená ražbu směrem dolů a tím veškerá podzemní voda, povrchová voda i další vlivy se neobjevují  ve směru ven, ale vše se shromaždí u čelby. To byl problém, ale dal se řešit. NRTM spočívá úplně zjednodušeně v tom, že se razí klasickými zemními stroji dle zastižené horniny, nebo trhacími pracemi, ale nejprve se provádí prvotní zajištění ostění - rámy, sítě, stříkaný beton, kotvení - dle horniny. Dále pokračují práce a definitivní ostění se dělá nakonec.
V té době neexistovali v Česku větší zkušenosti z návrhů výztuže, ze stříkaných betonů, z chemických injektáží a nebyly vyzkoušeny. Pro metro toto byl základní vstup metody NRTM do podzemních prací. Takto byl následně vybudován i tunel Blanka. Jen pro zajímavost i návštěva politiků se neobešla bez hodně špinavých gumovek a mokrém ochranném obleku. Tenkrát první dvoukolejný tunel, kde jezdí dvě soupravy metra vedle sebe byla poučná záležitost pro všechny zúčastněné.
Stavba se povedla ekonomicky i časově a byl to další technický pokrok při provádění podzemních děl.

 

Trochu politiky

Vroce 2008 postihla svět finanční krize bankovního sektoru, na kterou jsme koukali hlavně přes oceán do USA. Její dopady jsme pak pocítily i u nás a to poměrně značně. Dnes je to trochu jiné. Inflace vyvolaná více prvky již ke konci roku 2021 je doprovázena od února 2022 válkou na Ukrajině. Dopady jsou vidět skoro ve všech sektorech ekonomiky. Těžko někomu radit, poslouchat rádoby "pomoc" okamžitých půjček a další ekonomicky do budoucna ničící věci. Budeme muset a už to mnozí děláme trochu rozumně někam přestoupit. Životní úroveň se nezlepšuje a v dohledné době nezlepší, ba naopak. Přestoupit do života, kde budeme zvažovat co koupit, co skutečně potřebujeme. Pořád si myslím, že nemusíme žít o rohlíku s máslem, ale že společnost je na tom lépe. Nevím jaká stát provede opatření. Nová vláda přišla na to, že za inflaci nemůže vláda, jak v opozici tvrdila. Překvapuje mne ale to, že pomoc se spíše přiškrcuje, oproti jiným i pravicovým vládám EU.
 

Autor: Josef Kutil | pondělí 16.5.2022 9:28 | karma článku: 9,14 | přečteno: 261x
  • Další články autora

Josef Kutil

Dopravní stavby – metro I.D – práce před zahájením stavby (II)

Pracemi před zahájením stavby metra I.D jsem se zabýval již v minulém blogu. Byly to hlavně pasportizace a příprava monitoringu. Dnes bych se chtěl zaměřit na stavbu.

22.11.2022 v 11:25 | Karma: 5,84 | Přečteno: 138x | Diskuse| Cestování

Josef Kutil

Dopravní stavby – metro I.D, práce před zahájením stavby

Před každým zahájením, zvláště tak velké dopravní stavby, je nutné provést (mimo zajištění úředních povolení) řadu odborných činností. Myslím teď to skutečné zahájení stavby, ne to slavnostní.

17.11.2022 v 22:57 | Karma: 4,77 | Přečteno: 155x | Diskuse| Politika

Josef Kutil

Dopravní stavby – metro IV. B Českomoravská – Černý most

Výstavba tohoto úseku metra začala v roce 1989 a potýkala se po celou dobu s finančními problémy a byla uváděna do provozu postupně.

26.10.2022 v 8:38 | Karma: 10,26 | Přečteno: 160x | Diskuse| Politika

Josef Kutil

Dopravní stavby - obklady za stanicí metra Smíchovské nádraží

V roce 1985 se otevírala trasa metra I.B a architektura stanic byla tomuto přizpůsobena. Tím nejhorším byla stanice Moskevská, dnes Anděl. Stanice Smíchovské nádraží byla vyjímkou.

4.10.2022 v 8:38 | Karma: 9,62 | Přečteno: 304x | Diskuse| Politika

Josef Kutil

Dopravní stavby – povodně v metru 2002 (2. část)

Jak se obnovovaly zatopené stanice metra po povodních v srpnu 2002 a zásadní problémy s tím spojené.

26.9.2022 v 9:07 | Karma: 7,25 | Přečteno: 126x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

Hasiči celou noc zasahovali v pralese Mionší, vodu nosili na zádech

2. května 2024  9:16

Beskydský prales Mionší v noci zachvátil požár. Hasiči celou noc zasahovali v jeho nejvyšším...

Volby by jasně vyhrálo ANO, mimo Sněmovnu by zůstaly TOP 09 a KDU-ČSL

2. května 2024  8:17,  aktualizováno  8:48

Sněmovní volby by v dubnu vyhrálo ANO s 32,5 procenta, ODS by měla 13 procent, SPD a Piráti shodně...

Protesty studentů eskalovaly i v Kalifornii, jeden člověk skončil v nemocnici

2. května 2024  8:11

Na Kalifornské univerzitě v Los Angeles (UCLA) se v noci na středu střetli proizraelští a...

Amsterdam bojuje proti nerovnosti v močení. Vyčlení miliony na veřejné záchodky

2. května 2024  7:53

Radnice v Amsterodamu po několikaletém nátlaku ze strany žen vyčlenila čtyři miliony eur (přes 100...

  • Počet článků 16
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 201x
Jmenuji se Josef Kutil a jsem ročník 1960. Absolvoval jsem stavební fakultu ČVUT. Víc jak deset let jsem strávil v Inženýringu dopravních staveb a.s. na přípravě a realizace velkých, převážně dopravních staveb v Praze. Na výstavbě metra pracuji dál a snažíme se zahájit stavbu metra D v Praze.

Seznam rubrik