Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dopravní stavby – metro IV. B Českomoravská – Černý most

Výstavba tohoto úseku metra začala v roce 1989 a potýkala se po celou dobu s finančními problémy a byla uváděna do provozu postupně.  

Doba, do které se výstavba trasy metra IV.B dostala, byla z hlediska zajištění finančních prostředků velice složitá. Bylo to mezi roky 1989 až 2000. Výstavba metra byla před rokem 1989 a chvíli potom financována vždy jen z prostředků státu. Státní dotace ale klesaly a při opatřeních státu ke snížení dluhu se vrátily i v průběhu jednotlivých let. Z toho vyplýval i postup výstavby. Značně nerovnoměrný, závislý na zdrojích. Postupně převzalo financování Hlavní město Praha, a to trvá dosud. Jedinou výjimkou bylo financování obnovy metra po povodních, kde se stát angažoval.
Bylo období let 1992–1995, kdy se dále jednalo o tom, zda výstavbu metra pozastavit, zastavit. Počítalo se, jaké ztráty toto zastavení ponese, kolik bude stát údržba. Jak sanovat důlní dílo a ražené traťové tunely s ohledem na bezpečnost.
Současně se psaly podklady pro jednání Hlavního města Prahy a dále návrhy předkládané do vlády přes Ministerstvo financí. Plánovalo se rozdělení financí s perspektivou několika let. Nikdy už tyto materiály pro jednání vlády nebyly předloženy. Praha zůstala jediným investorem výstavby metra.
Tehdy jediný zhotovitel metra Metrostav chtěl stavět dál, měl razící mechanizmy, pracovníky pro ražbu a výstavba metra byla hlavní činností firmy. Zhotovitel stavěl dál, ale my jsme nemohli podepisovat provedené práce, protože nebyly kryty finančními prostředky.
Vedlo se dost hlasitých jednání o tom, kdo práce zastaví. Zhotovitel chtěl pokyn k zastavení. Naše stanovisko bylo, když nechcete stavět, zastavte práce sami. Jen co si pamatuji, v jednom běžném roce byl potencionální dluh 602 mil. Kč. Samozřejmě celou dobu probíhala jednání s Hlavním městem Prahou. Nakonec rozpočet Hlavního města Prahy a hospodaření bylo v kladných číslech a celá částka na přelomu roku byla uhrazena. Ulevilo se pro jeden rok, ale vyhráno nebylo.
Na přelomu let 1996 a 1997 byla stavba hodně rozestavěná, ale pro úplné dokončení finanční prostředky nebyly. Tehdy jsme zpracovávali pro město materiály, kdy by některé stanice nebyly dokončeny, ale pouze se projížděly. Pro DP Metro to byl také nový prvek, ale po vyprojektování technické proveditelnosti tohoto záměru nebyl důvod s tím nesouhlasit.
Podstatné bylo dostat lidi ze stanice Českomoravské na stanici Černý most, kde součástí stanice metra byl i autobusový terminál a P + R. Zároveň stanicí Rajská zahrada obsluhovalo metro celé sídliště a nově vznikající obchodní zónu. Současně s těmito stanicemi byl zprovozněn i jeden výstup a vestibul stanice Vysočanská. Druhý vestibul stanice Vysočanská, stanice Hloubětín a na závěr stanice Kolbenova byly uváděny do provozu s cestujícími postupně do roku 2000.
S odstupem času lze říci, že rozhodnutí o postupném uvádění stanice do provozu bylo nejen úplně nové, ale v daném čase pomohlo nejefektivněji rozvoji MHD.

Trochu politiky

Dva pohledy na stejnou věc, respektive na návrh nového stavebního zákona.
Rychlé, transparentní, digitální a občanovi blízké stavební řízení. Na digitalizaci všech provozů klademe mimořádný důraz. To jsou slova ministra MMR z 18.10.2022. Krásné věty, ale asi jediné, co si pan ministr přečetl je digitalizace. Tak, jak jsem některé části měl možnost v rozpracovanosti vidět, musím souhlasit s názorem druhé strany (i když by neměla být druhou, ale společnou), která posílá dopis panu předsedovi vlády. Překvapuje mě, že tato „druhá“ strana složená ze zástupců organizací, kterých se stavební zákon bude bezprostředně týkat, má konkrétní a zásadní výhrady k některým částem novely stavebního zákona. Tyto výhrady veřejně sepsala prezentovala.
V souvislosti s oběma názory na novelu mi asi nejvíce utkvěl názor, že transparentní zákon vnikl netransparentně pouze na ministerstvu. U některých zákonů to asi jde, ale návrh stavebního zákona musí být konzultován s těmi, kterých se to profesně týká, kteří se jím budou řídi a budou podle něj stavět. Transparentnost u Pirátů, jak to vypadá, je jen v tom, že zatím stávající primátor Hlavního města Prahy pan Hřib by chtěl být transparentním primátorem dál.

Autor: Josef Kutil | středa 26.10.2022 8:38 | karma článku: 10,26 | přečteno: 160x
  • Další články autora

Josef Kutil

Dopravní stavby – metro I.D – práce před zahájením stavby (II)

Pracemi před zahájením stavby metra I.D jsem se zabýval již v minulém blogu. Byly to hlavně pasportizace a příprava monitoringu. Dnes bych se chtěl zaměřit na stavbu.

22.11.2022 v 11:25 | Karma: 5,84 | Přečteno: 138x | Diskuse| Cestování

Josef Kutil

Dopravní stavby – metro I.D, práce před zahájením stavby

Před každým zahájením, zvláště tak velké dopravní stavby, je nutné provést (mimo zajištění úředních povolení) řadu odborných činností. Myslím teď to skutečné zahájení stavby, ne to slavnostní.

17.11.2022 v 22:57 | Karma: 4,77 | Přečteno: 155x | Diskuse| Politika

Josef Kutil

Dopravní stavby - obklady za stanicí metra Smíchovské nádraží

V roce 1985 se otevírala trasa metra I.B a architektura stanic byla tomuto přizpůsobena. Tím nejhorším byla stanice Moskevská, dnes Anděl. Stanice Smíchovské nádraží byla vyjímkou.

4.10.2022 v 8:38 | Karma: 9,62 | Přečteno: 304x | Diskuse| Politika

Josef Kutil

Dopravní stavby – povodně v metru 2002 (2. část)

Jak se obnovovaly zatopené stanice metra po povodních v srpnu 2002 a zásadní problémy s tím spojené.

26.9.2022 v 9:07 | Karma: 7,25 | Přečteno: 126x | Diskuse| Ostatní

Josef Kutil

Dopravní stavby - povodně v metru 2002 (1. část)

Silné deště a následné povodně na velkém území Čech způsobily v srpnu 2002 též zatopení 19 stanic metra. Jak se dávalo metro dohromady byla jedna z nejrychlejších staveb v Praze.

19.9.2022 v 9:27 | Karma: 7,58 | Přečteno: 173x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Hromadná nehoda u letiště blokuje Pražský okruh, jedno z aut je na střeše

29. dubna 2024  16:33,  aktualizováno  17:56

Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahovaly na 27. kilometru Pražského okruhu, kde...

Řidič auta taženého na laně si zamkl volant, neovladatelný vůz skončil v kolejišti

29. dubna 2024  17:52

K neobvyklé nehodě vyjížděli policisté a hasiči na místo nedaleko Hanušovic na Šumpersku, kde...

Česko a Německo sdílí pohled na válku Ruska proti Ukrajině, řekl Pavel

29. dubna 2024  6:03,  aktualizováno  17:20

Česko a Německo podle prezidenta Petra Pavla sdílí pohled na válku Ruska proti Ukrajině, na...

Čarodějnice bez ohňů? V části Česka vydali zákaz, hrozí požáry

29. dubna 2024  15:14,  aktualizováno  17:02

Ve Středočeském kraji se od úterý nesmí zapalovat oheň, a to ani na zahradách v blízkosti lesa nebo...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 16
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 201x
Jmenuji se Josef Kutil a jsem ročník 1960. Absolvoval jsem stavební fakultu ČVUT. Víc jak deset let jsem strávil v Inženýringu dopravních staveb a.s. na přípravě a realizace velkých, převážně dopravních staveb v Praze. Na výstavbě metra pracuji dál a snažíme se zahájit stavbu metra D v Praze.

Seznam rubrik