Dopravní stavby – metro I.D, práce před zahájením stavby
Mnoho činností si můžete připravovat, ale teprve v době, kdy jsou uzavřeny smlouvy se zhotoviteli dvou základních částí, tj. stavební část a pasportizace s monitoringem, je možné se zhotoviteli jednat a naplno rozjet práce k zahájení stavby, k předáním stavenišť pro jednotlivé práce. I k zahájení metra I.D v úseku Pankrác – Olbrachtova byl k zadávacímu řízení zpracován základní HMG prací. Při podpisu smlouvy byl skoro 3 roky starý. Objevily se také nové podmínky úředních povolení, které musel zhotovitel zapracovat.
Jedna z nejdůležitějších a nejcitlivějších věcí pro veřejnost i investora při stavbě uprostřed města, jako je tady v oblasti Pankráce, jsou dopady na veřejnost. Již po zadání stavby vznikalo z okolí mnoho připomínek a dotazů z hlediska hluku, dopravy, dopadů do jejich objektů. Mnoho řešila úřední povolení, ale další otázky byly na Hygienickou stanici hlavního města Prahy, dopravní orgány města a další.
U stavby takového rozsahu je vždy lepší, je-li smlouva na pasportizaci s monitoringem uzavřena a její plnění zahájeno minimálně s půlročním předstihem před zahájením stavebních prací. To zde nebylo díky odvoláním a řešením na ÚHOS. Pasportizace zahrnuje zmapování stávajícího stavu všech objektů, které určil projektant, možnost jejich dotčení budoucí výstavbou. Toto se týká nejen budov a jejich vybavení, ale též komunikací, všech inženýrských sítí a v případě tohoto úseku metra I.D i provozované trasy C pražského metra. Součástí je u některých staveb a zařízení i návrh toho, co mohou uvést z hlediska různých technických veličin (průhyb, náklon, seismické pohyby ….). Na základě toho se zpracovává projekt monitoringu, který navrhuje počty měřících bodů, jejich osazení, četnost měření, maximální odchylky a další parametry. Současně musí být před zahájením stavebních prací provedeno tzv. nulté (srovnávací) měření. K tomu je potřeba odvrtat mnoho vrtů, osadit mnoho přístrojů, zavést systém měření.
Na závěr těchto činností jsem si nechal sledování hydrogeologických poměrů širší oblasti. Kromě měření hladiny vody ve studních a její sledování je to hlavně sledování změn úrovně podzemní vody opět na základě měření v dalších vrtech.
Pro ukázku, když se začaly razit 2 šachty pro průzkum při ulici Na Strži, byly obě šachty daleko od provozované trasy C a vlastně neměly mít do metra C dopad. Nutno říct, že šachty měly hloubky kolem 30 m. Měření při ražbě těchto štol ale vykázala pohyb v tunelech trasy C metra. Došlo k tomu, že poklesla hladina podzemní vody v hodně veliké oblasti Pankráce. Ale tím, že poklesla postupně oblast jako celek, nebylo nutno provádět žádná zásadní opatření. I to se při ražbě podzemních děl stane. Bylo s tím počítáno, ale až později, až se k metru C přiblížíme.
Myslel jsem, že toto téma uzavřu, ale ještě se k němu vrátím.
Trochu politiky
Pražskou politickou situaci dnes opustím bez komentáře. Překvapil mne (bezvýrazný) ministr zdravotnictví Vlastimil Válek a jeho názor na znovu zavedení možnosti úhrad na „lepší“ péči pro některé pacienty. Myslím, že prvním autorem myšlenky byl ministr Julínek za ODS a prosadil ji ministr Heger za TOP 09. Píše-li se o tom, že toto opatření již shodil ze stolu ústavní soud, je to pravda, ale pouze částečná. Většina populistů to ví, ale bude tvrdit své. Ústavní soud shodil opatření z důvodu legislativních pochybení. Dle ÚS mělo toto opatření být vydáno zákonem a to nebylo. Nechci a ani neumím diskutovat o tom, co a jak mělo být hrazeno lépe a co ne. Jednu věc toto opatření v celém kontextu ukázalo. Základní péče ve stejné kvalitě jako dříve byla zajištěna. Mnohem zásadnější však byl poplatek 30,- Kč za vyšetření u lékaře za jednu návštěvu. Toto opatření uvolnilo kapacitu praktických i dalších lékařů. Zároveň nebýt COVID, opět se začaly plnit čekárny pacienty, doby ošetření se prodlužovaly. Tady vidím jednoznačnou kladnou odezvu těchto 30,- Kč. Škoda zrušení. Jak už v naší (ale asi nejen naší) politice bude, neutichne-li celá záležitost, bude to jen a jen populismus.
Josef Kutil
Dopravní stavby – metro I.D – práce před zahájením stavby (II)
Pracemi před zahájením stavby metra I.D jsem se zabýval již v minulém blogu. Byly to hlavně pasportizace a příprava monitoringu. Dnes bych se chtěl zaměřit na stavbu.
Josef Kutil
Dopravní stavby – metro IV. B Českomoravská – Černý most
Výstavba tohoto úseku metra začala v roce 1989 a potýkala se po celou dobu s finančními problémy a byla uváděna do provozu postupně.
Josef Kutil
Dopravní stavby - obklady za stanicí metra Smíchovské nádraží
V roce 1985 se otevírala trasa metra I.B a architektura stanic byla tomuto přizpůsobena. Tím nejhorším byla stanice Moskevská, dnes Anděl. Stanice Smíchovské nádraží byla vyjímkou.
Josef Kutil
Dopravní stavby – povodně v metru 2002 (2. část)
Jak se obnovovaly zatopené stanice metra po povodních v srpnu 2002 a zásadní problémy s tím spojené.
Josef Kutil
Dopravní stavby - povodně v metru 2002 (1. část)
Silné deště a následné povodně na velkém území Čech způsobily v srpnu 2002 též zatopení 19 stanic metra. Jak se dávalo metro dohromady byla jedna z nejrychlejších staveb v Praze.
Další články autora |
Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve
Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...
Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další
Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...
NATO určilo červené linie. Má dva scénáře zásahu proti Rusku, píší média
Premium Severoatlantická aliance připravila krizové scénáře „červených linií“, při jejichž překročení...
S babičkou nepřežila nehodu ani vnučka. Její orgány zachránily tři jiné děti
Nehoda z Čáslavic na Třebíčsku si vyžádala druhou oběť. Auto tam minulý čtvrtek zatím z...
Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“
Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...
Hrad začal platit cesty prezidenta. Za Zemana je celé musely financovat kraje
Premium Když prezident přijede do krajů, nemá kolem toho být obrovská pompa, která stojí nejen hodně...
Pomohli její zemi bránit proti Japoncům. Filipínka teď o Češích vydává knihu
Premium Měli to být spojenci nepřítele, ale namísto toho čtrnáct statečných Čechů nasadilo život, aby...
Úlet novin pečetil Trumanův triumf, lovec gangsterů už šok nerozdýchal
Seriál Americké prezidentské volby dokážou překvapit, i když si všichni myslí, že dopředu vědí, jak...
Napadení a hajlování. Policisté v rámci derby pražských S zadrželi šest lidí
Po skončení dnešního utkání fotbalistů Sparty a Slavie na stadionu na pražské Letné museli...
- Počet článků 16
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 201x