Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dopravní stavby – metro I.D – práce před zahájením stavby (II)

Pracemi před zahájením stavby metra I.D jsem se zabýval již v minulém blogu. Byly to hlavně pasportizace a příprava monitoringu. Dnes bych se chtěl zaměřit na stavbu.

Na jaře 2021 se stavba metra po peripetiích a ÚHOSu dostala k podepsání smlouvy se zhotovitelem stavebních prací. V tomto případě se sdružením 5 firem, z toho 3 hlavních. Už to samo vyvolalo trochu napětí před zahájením stavby, neboť firmy bojovaly o rozdělení podílů, vzájemné spolupráci, odpovědnosti, hlavních slovech v dílčích úkonech a dalších. To si museli zhotovitelé vyřešit sami.
Před vlastním předáním stavenišť a zahájením prací musela proběhnout řada činností ze strany investora (DP hlavního města Prahy), jeho dodavatele (Inženýring dopravních staveb) a autorského dozoru projektanta. Přeci jen se jedná o dopady do obrovského zastavěného území Pankrácké oblasti Prahy 4. Nutno říci, že díky tomu, že DP Praha prováděl poslední 2 roky inženýrsko-geologický průzkum, byla příprava předání trochu ulehčena jak DP, tak zhotovitelům. Bylo již provedeno hodně záborů stavenišť, zařízení stavenišť, přípojek sítí, projednáno hodně podmínek orgánů. Tady DP Praha urychlil vlastní stavbu minimálně o rok. Když jsme začínali úplně na začátku, byla situace složitější.
Zhotovitelé byly zasvěceni do nabídky, ale do podpisu smlouvy uběhly cca 2 roky. Vlivem i technologických změn, dohod s majiteli objektů, pasportu objektů i ne úplně dokončených projekčních řešení, došlo k úpravám. Navíc bylo nutné zapracovat výsledky inženýrsko-geologického průzkumu. Nositelem dopracování realizační dokumentace je zhotovitel a ten musel projektovat hned.
Investor musel zajistit základní vytyčovací geodetickou síť, tj. řadu pevných geodetických bodů, na které se zhotovitel napojuje. Obstaravatel zajistil vytyčení jednotlivých stavenišť pro předání zhotoviteli. Stejně tak bylo nutné ve spolupráci se správci sítí vytyčit vedení všech sítí, kanálů. Rozsah stavenišť oproti průzkumu se zvětšil. Bylo nutné projednat znovu vjezdy a výjezdy ze stavenišť, dopravní opatření. Nikdo nemohl vydat dopravní patření, když nevěděl od kdy. Nyní se teprve vědělo, od kdy se co bude dělat.
Upravil se HMG a z něj vyšly termíny záborů.
Investor se zhotovitelem museli navštívit majitele objektů, kterých se stavba dotkne, oznámit jim termíny, projednat jejich podmínky. To jsou obrovské objekty – ARKÁDY, GEMINI, ale i jednotlivé malé domy.
Bylo potřeba informovat i širokou veřejnost. Na tom pracovalo hlavně PR DP Praha a Hlavního města Prahy. PR si také dělají jednotliví politici sami. Cílem bylo, aby lidé věděli, že se jich to dotkne, ale že tady bude také výsledek a dobrý.
Nedá se to v krátkosti napsat, není to manuál někde vyčtený, jsou to jen zkušenosti a skutečnost.

 

Trochu z politiky

Začalo MS ve fotbale v Kataru. Hodně se píše o Christianu Ronaldovi. Já jsem příznivcem Messiho, ale to je věc názoru. Pro mne byl a asi pořád je Ch. Ronaldo vynikající hráč. Ale jako osoba nebo osobnost vystupující a komunikující s veřejností (a zřejmě i v kabině), je to pro mne osoba nepříjemná, ješitná a málo přijatelná. Nyní čtu články o jeho ublíženosti a neumění se vyrovnat s tím, že není nejlepší, není jediný a nenahraditelný. Spíše to vypadá na to, kam ho po MS usadit.
A přesně čtu-li články o neumění prohrávat, nevím, na koho mám myslet. Je to o fotbale, nebo o pražské politice. Přesně to se dá říct o panu Hřibovi. Neříkám již primátorovi Hřibovi, protože si to nezaslouží.
Jednu věc mají diametrálně odlišnou. Ronaldo byl, stále je pan Někdo a bude se na něj a jeho dráhu vzpomínat, protože toho mnoho dokázal (i když ho nemám rád). Pan Hřib se pouze snaží být pan Někdo, ale pro mne bude jen pan Nikdo. Pan Nikdo, který prakticky nic nedokázal a myslím si, že si za pár let na něj nikdo nevzpomene. Snad si někdo vzpomene na jeho ješitnost.
Za poslední týdny, i kdyby třeba byl znovu primátorem, to bude jen člověk, který zklamal.

 

Autor: Josef Kutil | úterý 22.11.2022 11:25 | karma článku: 5,84 | přečteno: 138x
  • Další články autora

Josef Kutil

Dopravní stavby – metro I.D, práce před zahájením stavby

Před každým zahájením, zvláště tak velké dopravní stavby, je nutné provést (mimo zajištění úředních povolení) řadu odborných činností. Myslím teď to skutečné zahájení stavby, ne to slavnostní.

17.11.2022 v 22:57 | Karma: 4,77 | Přečteno: 155x | Diskuse| Politika

Josef Kutil

Dopravní stavby – metro IV. B Českomoravská – Černý most

Výstavba tohoto úseku metra začala v roce 1989 a potýkala se po celou dobu s finančními problémy a byla uváděna do provozu postupně.

26.10.2022 v 8:38 | Karma: 10,26 | Přečteno: 160x | Diskuse| Politika

Josef Kutil

Dopravní stavby - obklady za stanicí metra Smíchovské nádraží

V roce 1985 se otevírala trasa metra I.B a architektura stanic byla tomuto přizpůsobena. Tím nejhorším byla stanice Moskevská, dnes Anděl. Stanice Smíchovské nádraží byla vyjímkou.

4.10.2022 v 8:38 | Karma: 9,62 | Přečteno: 304x | Diskuse| Politika

Josef Kutil

Dopravní stavby – povodně v metru 2002 (2. část)

Jak se obnovovaly zatopené stanice metra po povodních v srpnu 2002 a zásadní problémy s tím spojené.

26.9.2022 v 9:07 | Karma: 7,25 | Přečteno: 126x | Diskuse| Ostatní

Josef Kutil

Dopravní stavby - povodně v metru 2002 (1. část)

Silné deště a následné povodně na velkém území Čech způsobily v srpnu 2002 též zatopení 19 stanic metra. Jak se dávalo metro dohromady byla jedna z nejrychlejších staveb v Praze.

19.9.2022 v 9:27 | Karma: 7,58 | Přečteno: 173x | Diskuse| Společnost

Josef Kutil

Dopravní stavby - obsluha Bohnic metrem?

Nejedná se o stávající problematiku, ale o rozhodování v 90.letech minulého století kam pokračovat s metrem za stanicí Nádraží Holešovice.

12.9.2022 v 9:04 | Karma: 8,98 | Přečteno: 319x | Diskuse| Politika

Josef Kutil

Dopravní stavby - nová trasa metra, možná O,E,S

Co nového by z hlediska metra mohlo vziknout, co má smysl dnes budovat a co by mělo mít z mého pohledu v dopravě prioritu.

5.9.2022 v 8:59 | Karma: 7,65 | Přečteno: 253x | Diskuse| Politika

Josef Kutil

Metro IV.B - Českomoravská - Černý most - Nová rakouská tunelovací metoda NRTM

V roce 1995 přišel i do metra nový způsob ražby podzemních děl. Nenavazuje na ražby tehdejšími štíty, ale ražby jsou zajišťovány prvotním zajištěním ostění.

16.5.2022 v 9:28 | Karma: 9,14 | Přečteno: 261x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Josef Kutil

Dopravní stavby - plavené tunely metra pod Vtavou

Mělký přechod tunelů metra mezi Holešovicemi a Trojou byl nejdříve řešen realizací ve třech jímkách v řečišti Vltavy. Nové řešení, vybetonování v suchém doku a jeho usazení do skutečné polohy bylo hodně inovativní.

3.4.2022 v 21:24 | Karma: 8,78 | Přečteno: 212x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Josef Kutil

Dopravní stavby - Most u stanice metra Zličín

Pozemky pro stavby se nyní vykupují za vysokou cenu, ale i před 30 lety byly ceny vysoké. Mnohé peníze změnili, některé ne. Nyní stojí most už 28 let a potřebuje rekonstrukci. Co dál dopravně nejen s mostem, ale s celým územím?

27.3.2022 v 21:43 | Karma: 7,13 | Přečteno: 155x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Josef Kutil

Dopravní stavby - Stavební řízení a obstrukce

Asi ne každý chce, aby se i u nás rychle a rozumně stavělo. Možnosti současného stavebního řádu a vytvoření aktivistických skupin (myslím, že většina aktivistů je tam hlavně kvůli svému egu), je špatně pro výstavbu u nás.

22.3.2022 v 9:42 | Karma: 6,30 | Přečteno: 146x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Josef Kutil

Dopravní stavby - Ochranný systém metra

V době, kdy bylo nebezpečí atomové války blízko(nevyhodnocuji současnost), byly kryty na mnohých místech a pražské metro je ideální místo. Celý systém stavebních, technologických a řídících systémů se nazývá ochranný systém metra.

17.3.2022 v 10:37 | Karma: 7,14 | Přečteno: 217x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Josef Kutil

Dopravní stavby - Stanice metra Hůrka

Vzhlížíme k autoritám, ale nevíme, jestli autoritou je. Je li někdo primátor, měl by se tak chovat. Mnohý politik říká to, co se mu právě hodí. Prémiér není vyjímkou.

16.3.2022 v 22:59 | Karma: 12,54 | Přečteno: 245x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Josef Kutil

Dopravní stavby - Stavba metra trasy D v Praze

Podzemí Prahy je protkáno řadou tunelů. Jsou to i tunely metra. Připravit se na vlastní ražbu tunelu, prozkoumat terén podzemí, je základem toho, abysme jednou nekoukali seshora do obrovské jámy a aby nedošlo k nějakému neštěstí.

13.3.2022 v 9:43 | Karma: 8,22 | Přečteno: 213x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Josef Kutil

Dopravní stavby - Městský okruh Blanka - stavební řízení

Článek se zabývá tím, co se také může stát při projednávání stavebního řízení na tak velkou dopravní stavbu jako je Blanka. Ono to není úplně k zasmání, ale ta paní bojovala svým způsobem a stále. Já jsem ji snad i obdivoval.

13.3.2022 v 8:10 | Karma: 6,28 | Přečteno: 155x | Diskuse| Praha a střední Čechy
  • Počet článků 16
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 201x
Jmenuji se Josef Kutil a jsem ročník 1960. Absolvoval jsem stavební fakultu ČVUT. Víc jak deset let jsem strávil v Inženýringu dopravních staveb a.s. na přípravě a realizace velkých, převážně dopravních staveb v Praze. Na výstavbě metra pracuji dál a snažíme se zahájit stavbu metra D v Praze.

Seznam rubrik